Opdatering 6.12.17.:
Blot til info: problemet fortsatte med at eksistere og den blev bugseret til Peugeot værksted i søndags fordi den slet ikke ville starte - heller ikke efter en længere pause, hvilket plejede at gøre en forskel.
Mandag morgen på værkstedet startede dem upåklageligt. Ærgerligt, for igen var der ikke mulighed for at måle sig frem til en fejl. Men de gav det tip at holde speederen halvt i bund ved start og indtil videre har den ikke fejlet.
Opdatering 17.11.17.:
Jeg har modtaget dette forslag fra FDM:
En anden mulighed kan være, at når bilen startes sprøjtes der en forholdsvist stor mængde benzin i ind motoren, der delvist affedter cylindervæggene for olie. Olien bruges til at tætne motoren indvendig, og hvis bilen stoppes efter 10 M, er det muligt den oliefilm der er fjernet fra cylindervæggene ikke når at blive genetableret. Det vil betyde motoren ikke starter, og hvis der køres lang tid med starteren, bliver det vanskeligt at strømføde styreboksen, der lukker delvist ned. (kan være årsag til displayet skal genindstilles)
i kan evt. forsøge først at slukke bilen ½ - 1 min. efter koldstart. Hvis bilen derefter kan starte, er årsagen beskrevet herover, men hvis problemet ikke er løst, vil jeg anbefale jer, at kontakte en autoelektriker i nærområdet. (Det kan være Peugeot i Fredericia kan anbefale en autoelektriker de arbejder sammen med)
Oprindeligt indlæg:
Jeg har en Peugeot 406 1,6 benzin fra 1998, som har et periodisk problem. Fejlen består i, at bilen af og til ikke vil starte. Det sker flere gange ugentligt, ca. hver 8-10. gang jeg skal ud og køre.
Der sker ét af følgende:
A. Jeg starter bilen, kører 10 m ud af vores garage, slukker bilen, låser garageporten, forsøger at starte bilen igen og nu vil den ikke starte. Startermotoren kører fint og jeg kan høre, at benzinpumpen også kører. Efter nogle forsøg nulstiller bilens computer og på displayet i panelet i midten skal jeg nu vælge sprog og indstille klokken. Herefter kan jeg starte bilen.
B. Jeg kan ikke starte bilen. Startermotoren kører fint og jeg kan høre, at benzinpumpen også kører. Efter nogle forsøg nulstiller bilens computer og på displayet i panelet i midten skal jeg nu vælge sprog og indstille klokken. Herefter kan jeg starte bilen. Altså ligesom A, men med den forskel, at bilen ikke startede i første omgang.
Mit faste Peugeot værksted har forsøgt følgende:
I første forsøg tilsluttede de en computer og den meldte fejl på noget de kaldte et "dobbeltrelæ" og dette blev udskiftet. Diagnosen med computer kostede ca. 2.500 kr. og relæet ca. 500 kr. Fejlen var der fortsat.
I andet forsøg udskiftede de nogle ledninger. De har ikke taget sig betaling for dette forsøg. Fejlen er der fortsat.
Jeg skriver til jer i håb om, at nogen her måske kender til problemet og dermed også en idé til løsning. Siger denne fejl nogen noget?