Forfatter Emne: Peugeot 407SW 1.6HDI - motordrillerier  (Læst 2969 gange)

Lars4733

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Tappernøje
Peugeot 407SW 1.6HDI - motordrillerier
« Dato: 30. September 2020, 13:36 »
Hej med Jer

Min 407'er med 9HZ motor og partikelfilter driller mig lidt i hverdagen..

Når jeg starter (koldstart) virker det som om den lige ruller lidt, måske kun kører på 3 cylindre lidt tid eller til man giver den lidt omdrejninger...

Og under kørsel, specielt når den er varm og det er varmt, så hakker den lidt ind i mellem - og ikke kun ved regenerering af partikelfilter.
Andre gange virker den lidt sløv, næsten som om den ikke har turbo..

Den har en enkelt gang under lidt hårdere acceleration tændt motorlampen og skrevet den kendte Anti pollution fault, men den forsvandt igen efter et par dage, uden at gå i "limp home mode" eller lign. Vi taler om at den fik lov til, i gennemvarm tilstand, at trække næsten helt ud i 3 gear..

Den har for nyligt fået olieskift inkl filter, luftfilter samt brændstoffilter. Efter motorlampefejlen fik den en Bell Ad rens i tanken og dernæst en rens via luftindgangen i turboen.. - det hjalp lidt, men kun nogle dage

Min gamle PP2000 tester driller mig lidt, men der var gemt fejl på EGR, noget med manglende signal og fastsiddende - så tænker en ny EGR er nok på plads, men hvordan koder man en ny?

Og kan det tænkes der er problemer med noget vaccumslange til "wastegaten"? Er det i så fald den lille slange der går ud fra denne - og hvor finder man sådan en? Kender man dimension og længde? Mener at have hørt man kan bruge benzinslange?

Den kører til hverdag, sætter ikke fejl i displayet, kører dagligt 2x80 km på motorvej uden for myldretiden. Og der kører den ca 19-20 km/l. Uden synlig røg fra førerpladsen.

Peugeot 407 SW 1.6 HDI 12/2005 - VF36E9HZC21360536

Suzuki Grand Vitara 2.0HDI RHZ - JSAFTD82V00125670

Lars4733

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Tappernøje
Sv: Peugeot 407SW 1.6HDI - motordrillerier
« Svar #1 Dato: 01. Oktober 2020, 06:18 »
Nå, nu er der en Valeo EGR ventil inkl pakning og spændebånd, samt nyt forvarmerelæ og ladetryksregulator på vej, så må jeg se om det er nogenlunde til at skifte og om det kan afhjælpe det..

Så er det "kun" kodning af EGR jeg skal hitte ud af, men det må vel for pokker kunne findes i systemet
Peugeot 407 SW 1.6 HDI 12/2005 - VF36E9HZC21360536

Suzuki Grand Vitara 2.0HDI RHZ - JSAFTD82V00125670

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 977
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
Sv: Peugeot 407SW 1.6HDI - motordrillerier
« Svar #2 Dato: 17. Oktober 2020, 20:42 »
Fandt du løsningen ? Det er ikke svært at kode Egr..
Det kan som du selv nævner være vakuum systemet i forhold til ydeevnen, det kan også være selve turboen.
I forhold til at det virker til den går på 3 cylindre så kan det også være en dysefejl
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

Lars4733

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Tappernøje
Sv: Peugeot 407SW 1.6HDI - motordrillerier
« Svar #3 Dato: 20. Januar 2021, 13:02 »
Hej

Næ, fik ikke skiftet EGR-ventilen - har den udfordring at alt skal laves udendørs under åben himmel, så det skal lige passes ind så man kan lave det i brugbart vejr.

Og jeg har et par gange forsøgt mig at få den EGR-ventil ud, men jeg kan simpelthen ikke komme til den ene af de 2 bolte der holder den - den sidder jo et tosset sted..!

Jeg var i tvivl om min bils forvarmesystem virkede - men det fik jeg bekræftet i denne uge da der var frost - lampen lyste osv - bilen startede som normalt, også efter 2 dages stilstand i frostvejr.

Men det er som om, at når bilen starter, så hoster den lidt i et par sekunder for så at gå mere og mere normalt. Startes den varm starter den helt som den skal (vil jeg mene)

Her i disse arbejd hjemme tider kan den jo stå en lille uges tid - det er det samme om den står 4-5 timer eller 4-5 dage - ikke hverken værre eller bedre, ligesom der ikke er nævneværdig forskel om det er -6 grader eller 12 grader plus...

Det kan da godt være man skulle lave en udlæsning på dyserne, min tester er bare ikke "mobil" - dens batteri er gået død, så den skal sidde i laderen hele tiden..  så er det svært at køre en tur og få udlæsning. Men ok, det kan vel klares holdene hjemme hvis det var.
Peugeot 407 SW 1.6 HDI 12/2005 - VF36E9HZC21360536

Suzuki Grand Vitara 2.0HDI RHZ - JSAFTD82V00125670

DisKO

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
Sv: Peugeot 407SW 1.6HDI - motordrillerier
« Svar #4 Dato: 22. Februar 2021, 20:07 »
Hej Lars,

En ny EGR kan du "relearne" gennem DiagBox/PP2000. Det er vigtigt at det gøres.

Hvis jeg var dig, og hvis du stadig ikke har installeret den nye EGR ventil, vil jeg få den kodet ud at systemet istedet. Du vil slippe for en masse fremadrettet bøvl på den måde.

Hvis du går "ny EGR" vej, vil jeg anbefale at du afmontere returrøret fra EGR'en, da det højst sandsynligt er svært tilstoppet (A) https://1drv.ms/u/s!AoOspQkDXzNbgs86L5wBWTJ48eJ00Q?e=JRgR1M https://1drv.ms/u/s!AoOspQkDXzNbgs87_45I-gC7vUm0MQ?e=jcYdi1. Brug rensebenzin og en flaskerenser.

Jeg havde nogle af de samme problemer som du beskriver med min 407SW. Efter laaaaaannng tid søgen, viste det sig at være en delvist tilstoppet vakumslange fra vakumpumpen. Så gennemgå alle dine vakumslanger/vakumsystemet med en billig vakumpumpe (kan købet på amazom.de for 150,-), for at se om der er "hul igennem" og om de holder vakum. Tjek vakum trykket fra den vakum ventil der leverer vakum til wastegaten (nr. 1) https://1drv.ms/u/s!AoOspQkDXzNbgs85lOn8wel5iK5egg?e=dAK4SH.

Det du dog skriver, får mig til at tænke på en partikelfilter fejl eller delvist stoppet. Er det blevet skiftet, eller manuelt renset?

Det ville hjælpe hvis du havde nogle fejl koder :-)
« Senest Redigeret: 22. Februar 2021, 21:31 af DisKO »

Lars4733

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Tappernøje
Sv: Peugeot 407SW 1.6HDI - motordrillerier
« Svar #5 Dato: 11. Juni 2021, 08:46 »
Beklager det sene svar - har ikke fået gjort yderligere ved bilen endnu...

Bilen kører jo til hverdag uden de helt store problemer, ud over at den når det er godt sommervarmt bliver mere sløv i optrækket.. - de kølige sommerdage kører den bedre..

Jeg har ikke gjort noget ved partikelfilteret - den melder ikke fejl, man kan mærke den regenererer ind i mellem, afhængig af kørestil (om det er landevej/by/motorvej) gør den det umiddelbart for hver ca 300-400 km - bilen har kørt knap 365.000 km
Jeg kan ikke få den til at gøre som min tidligere Citroen C5 2.0HDI (dog uden partikelfilter) - at ved god acceleration at få den til at slå en "prut" og få sod ud af udstødningen, om det er pga partikelfilteret eller andet ved jeg ikke.

En enkelt gang har jeg fået bilen til at give en fejl - det var en dag hvor den fik lov til at flytte sig, og fik lov til at trække langt ud i 3 gear - der tændte den motorlampen, men det gik i sig selv igen.
Det kunne vel meget vel være EGR-ventilen der ikke har fuld bevægelighed?

Nu er min tester ikke så god, pc'en kan ikke holde strøm og er gammel, men sidst jeg satte den til stod der et par fejl omkring EGR - men det var bla at den ikke kunne kommunikere med den så vidt jeg husker.

Hvis jeg vil kode den ud - så skal den vel også afmonteres og afblændes osv - så kan jeg vel lige så godt montere den nye jeg har indkøbt?
Og hvis jeg afkoder den - hvad så med syn osv?

Ja, måske det kunne være en ide at få rør og egr-cooler afmonteret og checket efter samtidig.. - hvis de også kan være sodet helt til, så hjælper det vel ikke meget at skifte EGR alene?

Vaccumslangerne - ja - det var nok en super ide at få tjekket dem - må se om jeg kan finde sådan en vaccumpumpe, for de sidder jo rundt om motoren, de er ikke nemme bare at tilgå og samtidig egentlig se om de er utætte..
Men umiddelbart så tror jeg at min "wastegate" (er det ikke det den hedder den der sidder i forbindelse med turboen?) - for den bevæger sig, både når motor startes og ved gas osv. - Men derfor kan der jo godt være en utæt slange undervejs som så driller når temperaturen stiger.
« Senest Redigeret: 11. Juni 2021, 09:15 af Lars4733 »
Peugeot 407 SW 1.6 HDI 12/2005 - VF36E9HZC21360536

Suzuki Grand Vitara 2.0HDI RHZ - JSAFTD82V00125670

Lars4733

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Tappernøje
Sv: Peugeot 407SW 1.6HDI - motordrillerier
« Svar #6 Dato: 11. Juni 2021, 09:42 »
Hov - kommer da lige til at tænke på den "mystiske" lyd der kommer fra min bil... står man foran bilen med motor startet kommer der sådan en "dunk dunk dunk" lyd bag fra motoren - den kan faktisk også høres hvis man står bag bilen..
Lyden har været der stort set al den tid jeg har haft bilen, men det kan vel feks godt være noget vaccum der "kæmper" for at holde undertrykket?
Det er ikke en høj lyd, mere sådan en rolig dunkelyd.. lidt "Hundestedmotor" så at sige - som skrevet - lyden kommer fra mellem motor og kabinen - hvad sidder der deromme der kan lave lyde og måske have direkte årsag til bilens ind i mellem manglende trækkraft?
Det er både ved kold og ved varm motor - altså både når jeg starter om morgenen, men også når jeg 80 km senere er på arbejde..
Peugeot 407 SW 1.6 HDI 12/2005 - VF36E9HZC21360536

Suzuki Grand Vitara 2.0HDI RHZ - JSAFTD82V00125670