Hmmmmm, det ville være fedt lige at kunne pege på den korrekte komponent.
Noget tyder på, at "noget" skal være varmt for at fejlen indtræder. Det peger på en elektronisk komponent.
Hvis det var min bil, ville jeg nok fremskaffe et ledningsdiagram og så finde ud af hvordan netværket er strikket sammen - Hvis der er flere netværk i bilen, kunne det være det modul, hvor gateway'en sidder i - noget tyder på at flere signaler enten forsvinder eller bliver forstyrret (alt afhængig af hvilke lamper i instrumentbordet, der lyder op som et juletræ).
Idet bilen går ud, kunne et hurtigt forsøg være at finde motorstyringsboksen, formentlig i motorrummet, starte bilen, lade den stå i tomgang og så tage en varmepistol og UDEN at smelte alt omkrng dig, og forsigtigt varme på styreboksen. Hvis det er en temperaturfølsom fejl, hvilket du indikerer i din fejlbeskrivelse, bør du kunne fremprovokere fejlen. Hvis det er en netværksfejl kan også ligge i ledningsnettet, ABS-modulet eller et helt andet sted.
Det kan omvendt også være en kulderelateret fejl, hvis det er noget der er opstået inden for kortere tid. Demonter den styreboks du mistænker, en for en, og læg den i fryseren i to-tre timer - monter den og se hvordan den opfører sig.
Hvis du har adgang til et PC oscilloskop og en OBD break out box (BOB), kan du sætte skidtet til bilen og måle på netværket i BOB'en, evt. mens du kører og får fremprovokeret fejlen. Optræder den også, hvis du bare holder i tomgang?
Når fejlen optræder kan du måle på modstanden i netværket og se om der er noget der, der kan spille et puds. Hvis modstanden bliver 120 Ohm, har du formentlig identificeret fejlen og skal så bare finde det ene af to moduler, hvor modstanden sidder i... men det kan også være et blindspor.
Se evt. denne video, hvor du kan udføre nogle relativt simple test med et multimeter:
https://www.youtube.com/watch?v=JicbzR3Juh0&t=638sEvt. kan denne også give lidt info om at komme i gang:
https://www.youtube.com/watch?v=fyN6wd1sK10Det peger for mig i retning af en elektrisk fejl og et oscilloskop med "optager" er nok vejen frem - og så metodisk fejlsøgning. Udfordringen er hvis det kun er et kortvarigt udfald i et givent signal eller forbindelse - og den så kobler ind igen, når motoren er blevet afbrudt, så kan det nok være ganske vanskeligt at finde frem til fejlen, men systematik er vejen frem og der er kun udelukkelsesmetoden - med et ledningsdiagram i hånden... mistænke nogle givne signaler, der kan medføre fejlen og så måle på dem, men man kører i bilen.
Hvis du vil forsøge med noget af ovenstående, så lad være med at afbryde tændingen, når fejlen indtræder - lad den være aktiv, da du ellers ikke kan måle på noget som helst.