Forfatter Emne: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop  (Læst 27458 gange)

Mh65140

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 187
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #15 Dato: 22. Januar 2013, 22:14 »
Generelt synes jeg Ford slap for let. Synes også man kunne have indraget citroen og peugeot i udsendelsen.
_______________________
5008 2.0 hdi 2012/8
diagbox 7.xx og PP2000 i Aarhus V.

binx

  • Gæst
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #16 Dato: 22. Januar 2013, 22:18 »
Tror bare jeg skal ha snakket med Peugeot om hvad de skal ha for og sætte et ordentligt bundkar i

strada

  • Gæst
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #17 Dato: 22. Januar 2013, 22:19 »
Ja det er rystende at store bil firmaer opfører sig sådan, når fejlen er deres egen dårlige konstruktion.

Du behøver ikke at skifte til det omtalte bundkar. Du kan selv enten presse hullet til bundproppen, med en passende top og et slag med en hammer, så det kommer ned i niveau med bunden af karret (når nu Peugot ingeniørerne ikke kan finde ud af det). Du kan også vælge at få lavet en ny bundprop hul på det laveste sted af bundkarret.

Men ved olieskift skal der køres motorrens, rense rør til turbo for sod, afmontere vacum pumpe og rense den si der sidder i den. samt pille hele filterhus af og rense det og den ventil der sidder i bunden af den, afmontere og rense bundkar, nyt oliefilter + korrekt C2 olie.

binx

  • Gæst
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #18 Dato: 22. Januar 2013, 22:22 »
Det lyder sku os lidt tidskrævende men man sparer vel i sidste ende

Mh65140

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 187
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #19 Dato: 22. Januar 2013, 22:24 »
Gad vide om peugeot værkstedet gør det ved hvert olieskift på 1.6 hdi
_______________________
5008 2.0 hdi 2012/8
diagbox 7.xx og PP2000 i Aarhus V.

DavidP

  • Gæst
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #20 Dato: 22. Januar 2013, 22:26 »
Citér
strada skrev:
Ja det er rystende at store bil firmaer opfører sig sådan, når fejlen er deres egen dårlige konstruktion.

Du behøver ikke at skifte til det omtalte bundkar. Du kan selv enten presse hullet til bundproppen, med en passende top og et slag med en hammer, så det kommer ned i niveau med bunden af karret (når nu Peugot ingeniørerne ikke kan finde ud af det). Du kan også vælge at få lavet en ny bundprop hul på det laveste sted af bundkarret.

Men ved olieskift skal der køres motorrens, rense rør til turbo for sod, afmontere vacum pumpe og rense den si der sidder i den. samt pille hele filterhus af og rense det og den ventil der sidder i bunden af den, afmontere og rense bundkar, nyt oliefilter + korrekt C2 olie.


Ved du om det er muligt at komme til bundkarret på en 308?
Har lige været ude og kigge under motoren, men jeg kan ikke se karret. Hele motoren er dækket af en plade - men den kan måske nemt fjernes?
For så er det da bare at tappe olien, afmontere karret, slå den ned i niveau med bunden og samle det hele igen.

DavidP

  • Gæst
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #21 Dato: 22. Januar 2013, 22:28 »
Citér
Mh65140 skrev:
Gad vide om peugeot værkstedet gør det ved hvert olieskift på 1.6 hdi


Det tror jeg sgu ikke at du skal regne med. De kender jo problemet, så hvorfor forebygge mere end nødvendigt? Det er der jo ingen penge i..

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.500
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #22 Dato: 22. Januar 2013, 22:30 »
Citér
Mh65140 skrev:
Gad vide om peugeot værkstedet gør det ved hvert olieskift på 1.6 hdi

Kun ved hver turboskift (altså hver tredje olieskift) :D


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

strada

  • Gæst
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #23 Dato: 22. Januar 2013, 22:38 »
Citér
DavidP skrev:
Citér
strada skrev:
Ja det er rystende at store bil firmaer opfører sig sådan, når fejlen er deres egen dårlige konstruktion.

Du behøver ikke at skifte til det omtalte bundkar. Du kan selv enten presse hullet til bundproppen, med en passende top og et slag med en hammer, så det kommer ned i niveau med bunden af karret (når nu Peugot ingeniørerne ikke kan finde ud af det). Du kan også vælge at få lavet en ny bundprop hul på det laveste sted af bundkarret.

Men ved olieskift skal der køres motorrens, rense rør til turbo for sod, afmontere vacum pumpe og rense den si der sidder i den. samt pille hele filterhus af og rense det og den ventil der sidder i bunden af den, afmontere og rense bundkar, nyt oliefilter + korrekt C2 olie.


Ved du om det er muligt at komme til bundkarret på en 308?
Har lige været ude og kigge under motoren, men jeg kan ikke se karret. Hele motoren er dækket af en plade - men den kan måske nemt fjernes?
For så er det da bare at tappe olien, afmontere karret, slå den ned i niveau med bunden og samle det hele igen.


Ja du skruer bare skruerne af som holder pladen. Her efter er der fri adgang til bundkarret.

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #24 Dato: 22. Januar 2013, 22:55 »
Hej
Jeg ville mene at man ret let og billigt kan komme dette i forkøbet. Hvis man beder Peugeot om at tage karret af ved olieskift, tømme det fuldstændigt og rense sien, så burde dette problem ikke opstå.
Det vil ikke tage en erfaren Peugeot mekker mange minutter at udføre den operation, når han alligevel skal skifte olien.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

strada

  • Gæst
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #25 Dato: 22. Januar 2013, 23:06 »
man har "glemt" en vigtigt medspiller til dette problem i programmet. Banjobolten har en lille si indbygget. Den er det sidste led i smøresystemet for turboen. Den vil klart også være et problem.

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQNag2jNan9rUm7wJZM0SUWdneeqwTns3xIqk02mxfhIwqkDggggs9iuvcZ

larsK

  • Gæst
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #26 Dato: 23. Januar 2013, 07:03 »
efter min mening kan jeg ikke se det helt store problem, hos os skifter vi sjællent turbo, og i de tilfælde har det været firdi kunden ikke har fået vedligeholt sin bil, det vil sige feks. utætte dyser som gør at olien bliver alt for tyk.. og når du skifter turbo i det tilfælde har PSA omtalt det og skrevet hvad der skal til. feks skal oliesigen ud skiftets..

nibka - 307

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 185
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #27 Dato: 23. Januar 2013, 07:12 »
Hej.

Strada skrev, at man selv kan ændre hullets position ved hjælp af en top og så banke aftopningsstedet ned med en hammer
men
så skal bundkarret i en dieselbil vel være af "plademetal" for at dette kan lade sig gøre - jeg husker tydeligt, da jeg skar nye gevind i bundkarrets aftapningshul til PEU 307 benzin - for på den model er bundkarret af aluminium eller "andet løst materiale", og her tror jeg ikke man kan gå agurk med hammeren uden at lave ulykker på materialet.

Er jeg forkert på den / har misforstået det skrevne    ?  ?

Men hvorom alt end er, så er det ganske beskæmmende, at de aut. værksteder ikke er dygtigere fagfolk end det udsendelsen viser tillige med de facts man kan læse om i denne klub samt andre steder på nettet - PUHA og føj for pokker til dårligt håndværk samt lavt moral.

v h:  Niels
PEU 307, 1,6 Benzin HB - årgang 2002 - kørt km. 311.000

Mh65140

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 187
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #28 Dato: 23. Januar 2013, 07:46 »
Jeg synes ikke man kan bebrejde værkstederne. De er jo ikke dem der har designet motoren. De skifter jo turboen og renser diverse si'er og oliekanaler så det ikke sker foreløbigt, jeg kan ikke se hvad de ellers skulle gøre. Peugeot danmark kunne måske skifte bundkar præventiv hvis det virkeligt vil hjælpe.
_______________________
5008 2.0 hdi 2012/8
diagbox 7.xx og PP2000 i Aarhus V.

Lenn

  • Gæst
RE: Gælder det også andre?
« Svar #29 Dato: 23. Januar 2013, 07:48 »
Jeg så ikke udsendelsen i aftes - gælder problemet kun 1.6 HDi eller gælder det også de andre (1.4, 2.0) dieselmotorer fra PSA?