Forfatter Emne: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop  (Læst 27429 gange)

Sopmis

  • Gæst
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #30 Dato: 23. Januar 2013, 08:58 »
Citér
Lenn skrev:
Jeg så ikke udsendelsen i aftes - gælder problemet kun 1.6 HDi eller gælder det også de andre (1.4, 2.0) dieselmotorer fra PSA?


Hej..

Du kan se listen på DRs kontant side og sikkert se udsendelse..

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2013/01/08130833.htm

silverfox

  • Gæst
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #31 Dato: 23. Januar 2013, 12:29 »
Man kan ikke bare afmontere bundkaret, givet det et slag med en hammer og sætte det på igen!?
Du risikere nemt at ødelægge  bundkarret, desuden skal det tætnes ordentligt når det monteres igen.
Men hvis du overholder service på et Peugeot værksted, behøver du ikke være bekymret.

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #32 Dato: 23. Januar 2013, 15:29 »
Citér
silverfox skrev:
Men hvis du overholder service på et Peugeot værksted, behøver du ikke være bekymret.


Hej
Hvad betyder det Silver?

Skifter de bundkar og eller si under et af de alm. service for at komme problemet i forkøbet? Udskifter Peugeot turboen UB, selvom man er ude over garantiperioden?
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

larsK

  • Gæst
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #33 Dato: 24. Januar 2013, 07:03 »
det sivlerfox formentlig mener er at hvis du er en der for lavet service til tiden hos peugeot burde du ikke få de problemer med turbo, som jeg skrev tidligere så dem jeg har skiftet turbo på har været nogen hvor de ikke har vedligeholdt service, skal også siges at de mange tusinde biler der bliver nævnt kan jeg ikke lige se for mig, vi skiftede 3 turboer i 2012..

og har tætnet bundkar på mange af de modeller også uden at kunne se noget slam i bundkaret, skal så siges at det har været biler der har overholdt service..

obak

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #34 Dato: 24. Januar 2013, 19:31 »
Citér
Holt skrev:
Klokkeholm har lavet et bundkar til motoren hvor aftapningen er i bunden så slam bliver tappet af

Holt


Har du et link?
New 308 Blue HDI 2.0 SW

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.500
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #35 Dato: 24. Januar 2013, 20:14 »
Jeg har kun et link til en tråd på Citronik (citroen klubben) om emnet:

http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/38966.page


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

sttn

  • Gæst

silverfox

  • Gæst
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #37 Dato: 24. Januar 2013, 20:27 »
Der er ingen grund til at skifte bundkar og/eller oliesi hvis bare bilen er passet ordentligt. Hvis du overholder service rettidigt på et aut. Peugeot værksted bør du ikke få problemer. Skulle du dog få problemer vil du næsten altid kunne få kulance. Men det her er altså en storm i et glas vand. Jeg forstår godt pointen med det "fejlkonstruerede" bundkar, men hvis det havde været så slemt som antydet af FDM/Kontant, ville vi altså have set langt flere tilfælde end vi har gjort.

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.500
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #38 Dato: 24. Januar 2013, 20:50 »
Hvad er der nu galt i at ville give motoren optimale betingelser? det kan godt være at Peugeot dækker rep hvis den står af inden bilen har kørt 150.000 km på 3 år, men jeg vil godt se ham der får betalt en ny turbo hvis bilen er 5 år gammel og gået over 250.000 selvom alle service er overholdt på aut. værksted. Det kan godt være du så vil sige man ikke kan forvente mere af en turbo, men hvis nu rettidig omhu kunne få 100.000 mere ud af den var det vel i grunden ikke så galt (undtagen for værkstedet der mister en reperation) husk på nyere biler med lavt kilometerstand skulle gerne blive til gamle biler med højt kilometerstand vi andre har råd til at købe. Så: PAS GODT PÅ JERES BILER, DET KUNNE BLIVE MIN ENGANG


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

strada

  • Gæst
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #39 Dato: 24. Januar 2013, 21:08 »
Citér
silverfox skrev:
Men det her er altså en storm i et glas vand. Jeg forstår godt pointen med det "fejlkonstruerede" bundkar, men hvis det havde været så slemt som antydet af FDM/Kontant, ville vi altså have set langt flere tilfælde end vi har gjort.


....en storm i et glas vand ? Google fortæller noget andet:

https://www.google.dk/#q=hdi+turbo&hl=da&tbo=d&ei=vZMBUfHPO8aL4gSey4HYBw&start=20&sa=N&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.41524429,bs.1,d.Yms&fp=6cacca0080283590&biw=1600&bih=797
« Senest Redigeret: 24. Januar 2013, 21:09 af strada »

strada

  • Gæst
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #40 Dato: 24. Januar 2013, 21:10 »
.
« Senest Redigeret: 24. Januar 2013, 22:19 af strada »

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #41 Dato: 24. Januar 2013, 23:08 »
Citér
strada skrev:
Ja det er rystende at store bil firmaer opfører sig sådan, når fejlen er deres egen dårlige konstruktion.

Du behøver ikke at skifte til det omtalte bundkar. Du kan selv enten presse hullet til bundproppen, med en passende top og et slag med en hammer, så det kommer ned i niveau med bunden af karret (når nu Peugot ingeniørerne ikke kan finde ud af det). Du kan også vælge at få lavet en ny bundprop hul på det laveste sted af bundkarret.

Men ved olieskift skal der køres motorrens, rense rør til turbo for sod, afmontere vacum pumpe og rense den si der sidder i den. samt pille hele filterhus af og rense det og den ventil der sidder i bunden af den, afmontere og rense bundkar, nyt oliefilter + korrekt C2 olie.



Men ved olieskift skal der køres motorrens, rense rør til turbo for sod

Du mener vel ved  skift af Turbo ?   ved olieskift  er det olieskift  og ikke mere   , og i udsendelsen synes jeg ikke der blev omtalt hvilken olie den motor skulle køre på og at det var en vigtig faktor  , de gik mere op i det bundkar  og mon ikke  når 3 fabrikker  går sammen om en motor de ville have ændret det hvis det var synderen   , og der kører stadig mange med stort km tal  som ikke fejler noget  og med samme bundkar  hvorfor er de så ikke brudt ned ?
« Senest Redigeret: 24. Januar 2013, 23:21 af KHJ »

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #42 Dato: 25. Januar 2013, 09:42 »
Jeg kan ikke forstå hvordan det sod kommer ind i olien? Er der nogen der kan forklare det? Er det gennem underkompressionen?
I 8 år havde jeg en mondeo 1,8td det er med fords egen gamle motor fra 80erne med turbo. Den fik ny olie hver 10000 og olien var ikke klar som på en benzin men den var heller ikke kul sort som jeg ser det på nogen dieselbiler!!! Altså kan denne ikke have sodet eller slammet ret meget i olien!!!
Min 406 2.0 hdi 03 skifter jeg også på hver 10000 men her er olien mere sort end på mondeoen...
Dårlig forbrænding  skal vel give sod i forbrændingskammer og manifold, det skal da ikke kunne komme i olien?
Der er nogen der skriver det er de utætte flammeskiver der kan gøre det. De giver nok en ufuldstændig forbrænding grundet at kompressionen bliver lavere når de er utætte, men hvordan kommer den sod ned i olien?
Jeg mener det er en fejl at fabrikkerne har lavet så lange skifteintervaller. Min mondeo skulle ikke efterfyldes mellem mine skift, men fra 8000 til 10000 km brugte den fra max til min på pinden. Deraf udledte jeg at olien var god de første 8000 km og at slitagen på olien gjorde at den så brugte olie fra de 8000 til de 10000. Ifølge Haynes skulle mondeoen have skiftet ved 7500 men jeg kørte altså 10000.
Der skrives at det ikke er et problem på biler der har været serviceret. der er noget med at skifte intervallet blev sat ned fra 30000 til 20000. Tænk nu hvis det havde været 10000 fra starten. Så havde det måske været en minimum at turboer der var havareret. Det koster 300 kr at skifte olie med filter og det rigtige total c2 olie. Ingen får nogensinde mig til at køre længere en 10000 på olien.
bedste hilsener

http://www.assuredperformance.ie/assets/images/Presentation-1.6-hdi-carbo-issues.pdf
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

strada

  • Gæst
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #43 Dato: 25. Januar 2013, 12:43 »
Citér
KHJ skrev:
Citér
strada skrev:
Ja det er rystende at store bil firmaer opfører sig sådan, når fejlen er deres egen dårlige konstruktion.

Du behøver ikke at skifte til det omtalte bundkar. Du kan selv enten presse hullet til bundproppen, med en passende top og et slag med en hammer, så det kommer ned i niveau med bunden af karret (når nu Peugot ingeniørerne ikke kan finde ud af det). Du kan også vælge at få lavet en ny bundprop hul på det laveste sted af bundkarret.

Men ved olieskift skal der køres motorrens, rense rør til turbo for sod, afmontere vacum pumpe og rense den si der sidder i den. samt pille hele filterhus af og rense det og den ventil der sidder i bunden af den, afmontere og rense bundkar, nyt oliefilter + korrekt C2 olie.



Men ved olieskift skal der køres motorrens, rense rør til turbo for sod

Du mener vel ved  skift af Turbo ?   ved olieskift  er det olieskift  og ikke mere   , og i udsendelsen synes jeg ikke der blev omtalt hvilken olie den motor skulle køre på og at det var en vigtig faktor  , de gik mere op i det bundkar  og mon ikke  når 3 fabrikker  går sammen om en motor de ville have ændret det hvis det var synderen   , og der kører stadig mange med stort km tal  som ikke fejler noget  og med samme bundkar  hvorfor er de så ikke brudt ned ?


Nej, jeg mener ved "olieskift". Det er da bedre at foretage en forebyggende handling, end at vente til turboen er stået af med at rense motoren ! At det så ikke behøves at foretages ved hvert olieskift, afhænger af kørsels mønster og værkstedets- og ens egen vurdering

Hvorfor andre med stort km tal ikke er brudt ned, er som du selv er inde på - det store km tal.  Biler der kører lange ture "med stort km tal" bliver drifts varme og brænder affaldsstofferne bedre af, så at de ikke sætter sig de kritiske steder, som rør og si til turbo, bundkarret, si ved vacumpumpe og filterhus.
En diesel motor der kører mange korte ture og har mange koldstarter, har større tendens til at aflejre sod og partikler fordi motoren ikke kommer op på ordentlig og langvarig drifts temperatur.

Og ja, det er en god ide og et krav fra Peugot at bruge den korrekte Total C2 letløbs olie der er specielt fremstillet til PSA motorerne, da den har en bedre rensende efekt af de skadelige svovlstoffer der dannes under kørsel, fremfor traditionelle letløbsolier.
« Senest Redigeret: 25. Januar 2013, 12:56 af strada »

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #44 Dato: 25. Januar 2013, 18:09 »
Det kan aldrig hænge sammen   skal du lave den rens  skal der nyt olie på med olierens og det ska tappes af igen og hældes nyt på igen  så kan man da lige så godt skifte det for hver 10.000 km  så er problemet minimeret meget   ,  nu er det her også pisket mere op end  problemet er  , men det er så snart FDM udtaler sig om noget  så bliver det slugt råt  og alt hvad de siger kan ikke laves om og bare blevet en regel og lov   , det er altså  alm mennesker