KHJ skrev:
strada skrev:
Ja det er rystende at store bil firmaer opfører sig sådan, når fejlen er deres egen dårlige konstruktion.
Du behøver ikke at skifte til det omtalte bundkar. Du kan selv enten presse hullet til bundproppen, med en passende top og et slag med en hammer, så det kommer ned i niveau med bunden af karret (når nu Peugot ingeniørerne ikke kan finde ud af det). Du kan også vælge at få lavet en ny bundprop hul på det laveste sted af bundkarret.
Men ved olieskift skal der køres motorrens, rense rør til turbo for sod, afmontere vacum pumpe og rense den si der sidder i den. samt pille hele filterhus af og rense det og den ventil der sidder i bunden af den, afmontere og rense bundkar, nyt oliefilter + korrekt C2 olie.
Men ved olieskift skal der køres motorrens, rense rør til turbo for sod
Du mener vel ved skift af Turbo ? ved olieskift er det olieskift og ikke mere , og i udsendelsen synes jeg ikke der blev omtalt hvilken olie den motor skulle køre på og at det var en vigtig faktor , de gik mere op i det bundkar og mon ikke når 3 fabrikker går sammen om en motor de ville have ændret det hvis det var synderen , og der kører stadig mange med stort km tal som ikke fejler noget og med samme bundkar hvorfor er de så ikke brudt ned ?
Nej, jeg mener ved "olieskift". Det er da bedre at foretage en forebyggende handling, end at vente til turboen er stået af med at rense motoren ! At det så ikke behøves at foretages ved hvert olieskift, afhænger af kørsels mønster og værkstedets- og ens egen vurdering
Hvorfor andre med stort km tal ikke er brudt ned, er som du selv er inde på - det store km tal. Biler der kører lange ture "med stort km tal" bliver drifts varme og brænder affaldsstofferne bedre af, så at de ikke sætter sig de kritiske steder, som rør og si til turbo, bundkarret, si ved vacumpumpe og filterhus.
En diesel motor der kører mange korte ture og har mange koldstarter, har større tendens til at aflejre sod og partikler fordi motoren ikke kommer op på ordentlig og langvarig drifts temperatur.
Og ja, det er en god ide og et krav fra Peugot at bruge den korrekte Total C2 letløbs olie der er specielt fremstillet til PSA motorerne, da den har en bedre rensende efekt af de skadelige svovlstoffer der dannes under kørsel, fremfor traditionelle letløbsolier.