Forfatter Emne: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop  (Læst 27253 gange)

strada

  • Gæst
Ja, her inde er problemet jo velkendt for de fleste. Jyllands Posten bringer i dag en artikel om de problematiske motorer fra PSA Koncernen, som i bund og grund er fejl konstrueret og som kunderne i sidste ende må betale for at holde kørende.

"Som FDM oplyser, hjælper det ikke meget at montere en ny turbo, hvis ikke man fjerner årsagen til problemet !" Årsagen til problemet er fejlkonstruktion af bundkar og efterfølgende blokering af de små smørekanaler til turboen.

http://epn.dk/privat/biler/article5113108.ece

Se Kontant i aften 21.05, DR1
« Senest Redigeret: 22. Januar 2013, 12:47 af strada »

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.498
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Klokkeholm har lavet et bundkar til motoren hvor aftapningen er i bunden så slam bliver tappet af

Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Hej
Hmm synes det er lidt underligt at vi ikke her på forum har hørt om dette. Synes ikke jeg kan erindre generelle turbo problemer på peugeot hdi, men peugeoterne kører måske med et andet bundkar end ford.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

strada

  • Gæst
Prøv at lave en søgning på turbo, eller endnu bedre på Google og indtast også HDI, Ole. Det er et velkendt problem. Og ja, Peogeot kører med det samme bundkar hvor aftapningshullet ligger ca. 2 cm over laveste punkt på bundkarret, hvilket naturligvis gør at alle små metalpartikler, affaldsstoffer og gammel olie bliver liggende i bunden af bundkaret. Efterhånden bliver der samlet så mange urenheder, at det stopper olie tilførelsen til turboen og den står af. Igen og igen.

Så kommer alle Peugot mekanikerne naturligvis på banen og fortæller at folk bare kan overholde deres service. Ja tak, men i bund og grund er der tale om en tåbelig konstruktionsfejl af et bundkar, som mange stiller sig uforståelig og spørgende overfor og hvor kunderne risikerer at skal betale udgifterne. Hvorfor f..... laver man et aftapningshul, så at alt skidt i bunden af karret ikke bliver tømt med ud ved olie skift ?? Og når de 2 år er gået står ejeren og evt. nr. 2 ejer med en bil som brænder turboen af med enorme udgifter til følge!
« Senest Redigeret: 22. Januar 2013, 17:41 af strada »

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Hej
Ok synes bare ikke lige at kunne huske de problemer.

En så tåbelig fejl, lugter jo lidt af at være lavet bevidst, så der kan blive arbejde til værkstederne verden over.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

nibka - 307

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 185
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Hej.
Læste sidste år om dette emne på google - og det var behandlet under Citroen - har lige checket hvor det var, og emnet kan findes ved at skrive "Defekt turbo C 4 Picasso" i søgefeltet. Der skrives også om Peugeot.

Er der nogen som evt. ved besked om - der ophobes snavs i bundkarret på PEU 307 benzinmodellen ?    Jeg skifter olie senest hver 15.000 km og har "valgt at tro" samtlige urenheder følger med ud ved olieskift.   Synes dog nok at aftapningsproppen ikke er placeret i et hul . ?    

Vil gerne høre nærmere - tak for det.    v h:   Niels
PEU 307, 1,6 Benzin HB - årgang 2002 - kørt km. 311.000

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Citér
nibka - 307 skrev:
Hej.
Læste sidste år om dette emne på google - og det var behandlet under Citroen - har lige checket hvor det var, og emnet kan findes ved at skrive "Defekt turbo C 4 Picasso" i søgefeltet. Der skrives også om Peugeot.

Er der nogen som evt. ved besked om - der ophobes snavs i bundkarret på PEU 307 benzinmodellen ?    Jeg skifter olie senest hver 15.000 km og har "valgt at tro" samtlige urenheder følger med ud ved olieskift.   Synes dog nok at aftapningsproppen ikke er placeret i et hul . ?    

Vil gerne høre nærmere - tak for det.    v h:   Niels

Hej
Tror næppe der er noget at frygte med en Benziner. For det første der er ingen turbo på 307 der kan tage skade, det er jo dem der brænder af. For det andet er det sjældet et problem i benzinmotorer, da de ikke soder så voldsom som diesel.
307 benz kan jo køre 30.000 imellem olieskift, så jeg tror du gør det rigelig fint.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Mh65140

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 187
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Er der nogen der ved om motorgarantien holder, hvis man f.eks. Selv skifter olie og oliefilter imellem service. For at forebygge problemet.
_______________________
5008 2.0 hdi 2012/8
diagbox 7.xx og PP2000 i Aarhus V.

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Citér
Mh65140 skrev:
Er der nogen der ved om motorgarantien holder, hvis man f.eks. Selv skifter olie og oliefilter imellem service. For at forebygge problemet.


Hej
Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig at garantien vil dække, hvis du selv har rodet med noget som helst.

Der skal vel nærmest hængelås på kølerhjelmen imellem service. :D:D:D
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

silverfox

  • Gæst
Citeret fra artiklen:

"Og så hjælper det ikke meget, at værkstedet monterer en ny turbo, hvis man ikke har fjernet årsagen til problemerne. Bundkarret skal af, olieslammet skal fjernes og si og oliefilter skal skiftes. Ellers kan man blive ved med at skifte turbo," siger Jacob Mortensen.

Lige nøjagtig denne procedure er beskrevet af PSA, som den eneste rigtige måde at udbedre problemet. Mange skifter nemlig bare turboen og så brænder den altså af igen.
1,6 HDI er meget følsom i forhold til oliekvalitet og serviceinterval og det er ikke min opfattelse, at problemet er stort på de biler som overholder service.

Ole Edslev - 407

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 395
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #10 Dato: 22. Januar 2013, 21:53 »
Jeg har også set den udsendelse.
Men 1,6 Diesel ,skulle jo også have skiftet olie efter 20.000km og den specielle Total Olie for at have motorgaranti.
Det var for øvrigt Ford der var omtalt, og her i forum synes jeg ikke at Turbo bliver omtalt ret meget.
Sedan 40http://7-2,0 HDI- dec 04. 188.000

DavidP

  • Gæst
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #11 Dato: 22. Januar 2013, 21:57 »
Citér
silverfox skrev:
Citeret fra artiklen:

"Og så hjælper det ikke meget, at værkstedet monterer en ny turbo, hvis man ikke har fjernet årsagen til problemerne. Bundkarret skal af, olieslammet skal fjernes og si og oliefilter skal skiftes. Ellers kan man blive ved med at skifte turbo," siger Jacob Mortensen.

Lige nøjagtig denne procedure er beskrevet af PSA, som den eneste rigtige måde at udbedre problemet. Mange skifter nemlig bare turboen og så brænder den altså af igen.
1,6 HDI er meget følsom i forhold til oliekvalitet og serviceinterval og det er ikke min opfattelse, at problemet er stort på de biler som overholder service.


Men kan det forventes at jeg, som har overholdt samtlige service på min 308 HDi 90hk, kan få en ødelagt turbo dækket af motorgarantien?

Som almindelig bilejer uden kendskab til noget som helst under hjælmen, bliver jeg total forarget over den arrogance som Ford ligger for dagen i Kontant til aften.

Hvis ikke min motorgaranti kan forventes at dække hvis uheldet skulle være ude, overvejer jeg at få min mekaniker til at skifte til det fejlfri bundkar.

Renebp

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 93
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #12 Dato: 22. Januar 2013, 22:04 »
Tror bestemt ikke de dækker turboen,  det er ens eget problem. Mener ikke den står på listen over de ting der dække af motorgarantien. Og så vil peugeot dk gøre alt for at ikke at betale til noget somhelst.

DavidP

  • Gæst
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #13 Dato: 22. Januar 2013, 22:06 »
Citér
Renebp skrev:
Tror bestemt ikke de dækker turboen,  det er ens eget problem. Mener ikke den står på listen over de ting der dække af motorgarantien. Og så vil peugeot dk gøre alt for at ikke at betale til noget somhelst.


Nej det kan jeg læse at den ikke er.
http://www.services.peugeot.dk/motorgaranti/

Håndvasken kan begynde..forbandede plattenslagere!

Mh65140

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 187
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
« Svar #14 Dato: 22. Januar 2013, 22:13 »
Synes godt de kunne udvide motorgarantien til at dække turboen. Nogen der ved om det vil hjælpe at bruge bell add servicerens 3 før olieskift. Jeg har også hørt om peugeot har et produkt til at flushe motorolien med inden den bliver skiftet. Nogen der kender til det?
_______________________
5008 2.0 hdi 2012/8
diagbox 7.xx og PP2000 i Aarhus V.